Saturday 5 November 2011

Persiapan Hari Raya Qurban..buat nasik lontong ;)

Raya horban tahun ni ktiorang tak buat ketupat...yang tu untuk hari raya aidilfitri je..huhu..kali ni buat nasik lontong....;) rasanya tak semua orang tau nak buat nie..dan tak semua orang ada acuan ni kan....aku pun tak reti pun..saja nolong-nolong mentua je...sambil belajo-belajoo ;)


Dalam dia kena buh daun pisang dulu...pastu baru buh beras..sukatan..hihi..ntah..aku tolong gunting daun aje..kikiki ;)

Aku tengah membuat sepah..hihihi ;)

Yang dah siap, masukkan dalan periuk...pastu rebus dalam masa 4 jam..... ;)

Macam biasa..beras tu basuh dulu..toskan....pastu baru buh kat acuan...pastu ikat..nak ikat pun ada cara..aku blom pass lagi nak ngikat2 tu..heheheh..kalau aku ikat kang kut terungkai..jadi bubur je ...huhuhuhu ;)


Dah siap segala tu...apa lagi...rebusss aje ler... ;) sama macam merebus ketupat nasik ;)
Haaa..ni la nasik lontongnyer bila dah siap masak..warna dia akan kehijauan sket..ala2 lemang..tapi nasik.. ;) nasik lontong ni lagi sedap dari nasik impitt...& juga wangi sebab balut dgn daun pisangg tu tadi..rasa dia memang enak..sedap dimakan dengan rendang..kuah kacang..sambal goreng..apa2 saja la.. :) hmm..yum..yummm ;)

0 comments:

Template by:

Free Blog Templates