Thursday 8 September 2011

Rebung Madu

Hmm..korang penah tak makan Rebung Madu?..pokok buluh madu ni skrg orang selalu tanam buat lanskap kat dpn umah..selain cantikkan laman..rebung dia mmg boleh di makan..biasanya belah utara memang banyak rebung nie...kadang2 kat kedai runcit pun ada jual gak..tp, yang dh siap dijeruk la..pada aku, yang tu tak berapa kickkk sbb dah lama..kalau baru amik memang rasa dia fresh..sedap.. ;)

Ni la rupa rebung madu..lepas petik ni..kupas kulit dia tu..so..tak la miang..pastu rebus....
Rebung buluh ni ada 2 jenis..ada yang dalam dia ada lubang...ada yang padat..had yang pak mentua aku tanam ni, ni yang padat... :)


Bila dh rebus..gini le rupanya.....lepas tu..boleh la korang nk buat masak apa....selalu orang akan masak gulai kawah la...ada yang buat masak kari rebung dgn urat, daging..ada yang buat kari ikan...Utk kali ni...kami masak...Kari Kepala Ikan Jenahak dengan rebung...huhu...melelehhhhh... ;D sedapppppp bangettt ;) dapat cicah ngan roti jala lagiiiii mablesss..huhuhu..... ;D


Haaah..mengelegakkk lagi..bukan beli tauuu ;D


Hhmmm....siap utk dihidang..jemputtt makan yee.. ;D

3 comments:

mascuna said...

Selamat Hari Raya juga :)

mamacomel said...

uit..kome letak resepi sekali..esok2 nak masak..aku boleh belek blog ko nih..hmmm..nampak sedaaap..fav aku nih..

mascuna said...

hehehe..ni sama masak kari ikan macam biasa..cumanyer last tu buh je rebung yang dh di rebus nie..tkpe..len kali aku buh step by step..:D

Template by:

Free Blog Templates